برگزاری نشست کتابخوان تیرماه

ساعت 11 با حضور اعضا ی نوجوان نشست کتابخوان در کتابخانه برگزار شد که کتابهای معرفی شده به شرح ذیل می باشد:

 

 1-علی کمر-کتاب«فرهنگ نامه ی نام آوران» به نویسندگی جمعی از مولفان-نشر طلایی سال 1388-با موضوع ایران و جهان –سرگذشتنامه

فرهنگ نامه ی نام آوران، به معرفی 1000 شخصیت نام آور از جمله:پیامبران-حکیمان-مصلحان-حاکمان-سیاستمداران—شاعران و نویسندگان-مخترعان-هنرمندان و...در حوزه های مختلف علمی،دینی،ادبی،هنری،تاریخی و...پرداخته است.

مثلا در صفحه 32 این کتاب شخصیت ادیسون را معرفی کرده:ادیسون هفتمین و آخرین فرزند خانواده بوده که درسهای مدرسه اورا راضی نمیکرد و معلمان هم اورا درک نمی کردند.از این رو دیگر به مدرسه نرفت و در خانه نزد مادرش آموزش دید.15سال داشت که در یک شرکت در سمت اپراتور تلگراف شروع به کار کرد واز همان وقت با مطالعه ی گسترده در زمینه علم برق،اطلاعات فراوانی بدست آورد. یکی از اختراعات او دستگاه ضبط و تولید صدا یا گرامافون است که درآن زمان بیشتر به یک معجزه شبیه بود.ادیسون بعدها به اختراع لامپ یا چراغ برق روی آورد که این کار پس از سی ماه کار مداوم و طاقت فرسا به نتیجه رسید.همین طور در مورد شخصیتها و دیگر نام آوران ایران وجهان پرداخته شده است.

2-محمد امین دیلم-کتاب«جام جهانی در جوادیه»-به نویسندگی داوود امیریان-انتشارات قدیانی 1383-با موضوع :رمان نوجوان

این رمان در مورد پسری بنام آرش است که به زبان انگلیسی وارد است.او در محله خود،تیم فوتبال دارد.بعد از مدتی نماینده سفارت انگلستان  به آرش میگوید:به پسرش فارسی یاد دهد او هم قبول میکند .بعد از مدتی که آرش با پسر نماینده انگلستان دوست میشود تصمیم میگیرد یک مسابقه ی فوتبال بین محله ها برگزار کنند.یکی از برگه های اطلاعیه بازی بدست این پسر می افتد وآن را در جلسه کشورهای مختلف میآورد و همه ی نماینده ها قبول میکنند.بالاخره بازی شروع میشود و همه ی کشور ها در آن شرکت میکنند،آرش فکر نمیکرد چنین اتفاقی بیفتد.بعد از بازی که افغانی ها برنده شدند از وزارت کشور آمدند تا افغانی ها را به کشورشان برگردانند ولی بچه های کشورهای مختلف این اجازه را ندادند ؛اما بعد از تمام شدن جنگ  در افغانستان به کشورشان برگردانده شدند.

3-علی دیلم –کتاب«شمشیر نقره ای»نویسنده:یان لوسین سرایلیر-مترجم:مجید عمیق-نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال 1381-داستان خارجی

این داستان در مورد یک خانواده لهستانی است که در سال1940با شروع جنگ جهانی دوم و ورود آلمانی ها اتفاقاتی برای آنها رخ داد.

پدر خانواده زندانی شد و مادر برای بردگی به اسارت برده شد.فرزند این خانواده برای پیدا کردن پدر و مادر خود با یک پسر بچه نوجوان که مادرش سوئیسی بود آشنا میشود و با او به سمت سوئیس حرکت میکنند.بالاخره پس از ماه ها تلاش پدر و مادر خود را پیدا میکند و سال های سال با خوبی و خوشی در کنار هم زندگی کردند. 

4-مهدی دیلم-کتاب«دوست خدا،قصه ی حضرت محمد(ص)»نویسنده:بهروز رضایی-نشر طلایی-1393-داستان مذهبی(کودک)

در شهر مکه پسری بنام محمد (ص) بدنیا آمد که پدرش عبدالله نام داشت وقبل از تولد او از دنیا رفت و مادرش آمنه . آمنه هم زمانی که محمد 5 سال داشت از دنیا میرود و محمد نزد پدر بزرگ خود که عبدالمطلب نام داشت و بزرگ قبیله قریش بود زندگی می کند. محمد از همان کودکی پاکیزه ،درستکار،امانت داروراستگو بوده و هیچ وقت دروغ نمیگفت.ومردم مکه بت پرست بودند اما محمد خدای یکتا را پرستش میکرد و برای عبادت به غار حرا میرفت و در چهل سالگی خدا اورا پیامبر خود برگزید.

5-امیر عباس دیلم کتولی-کتاب«خانه ای در بهشت قصه ی آدم(ع)-نویسنده:بهروز رضایی-نشر طلایی-1393-داستان مذهبی(کودک)

همه انسانها پدر و مادر دارند اما حضرت آدم (ع)نداشت بلکه خدا او را  از خاک آفرید. آدم در بهشت زندگی میکردهمه چیز در بهشت بود اما انسان دیگری نبود و خدا حوا را برایش آفرید آنها با هم در بهشت خوش بودند از همه چیز می خوردند ؛خدا به آنها گفت از همه چیز استفاده کنید ولی گول شیطان که دشمن شما است نخورید اما آنها حرف خدا را فراموش کردند و گول شیطان  را که خود را شبیه یک پیر مرد کرده بود؛ خوردند و از بهشت بیرون  رانده شدند .آنها بعدا متوجه اشتباهشان شدند و از خدا عذر خواهی کردند و خدا هم آنها را بخشید.آدم وحوا دختران و پسران زیادی بدنیا آوردند ... 

6-سمیه دیلم-کتاب«راه و رسم جوانی»به نویسندگی محمدرضا پیوندی-انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی -1391-با موضوعجوانان و مسائل اجتماعی –اخلاقی

این کتاب در فصلهای مختلف از: اهمیت دوران جوانی،جوان ومعنویت،جوان و محبوبیت(عوامل،آثار و موانع آن)،ضرورت دوست یابی و نقش دوست در زندگی،راههای دوستیابی،حد ومرزهای دوستی و صفات دوست خوب پرداخته شده است.مثلا در این فصل به حدیثی از امام علی (ع) اشاره شده :«دوستان بهترین ذخیره و پشتیبان  هستند.»  وبه تاثیر دوست و همنشین در انسان اشاراتی شده است.از مواردی که در افزایش شمار دوستان منجر میشود نام برده شده ازجمله:اخلاق نیکو-مدارا و فروتنی-تواضع-احترام گذاشتن-پرهیز از مجادله- پرهیز از سرزنش و ملامت...ودر مورد حد و مرز دوستی امام صادق (ع) می فرمایند:«دوستت را بر سرت،تنها به مقداری آگاه ساز که اگر دشمنت برآن آگاهی یابد تورا ضرری نرساند؛زیرا دوستت گاهی به دشمنت تبدیل می گردد.»

واز پیامبر اکرم(ص) سوال شد :کدام یک از همنشینان بهترند؟فرمودند:کسی که دیدن او شما را به یاد خدا بیندازد،سخن گفتن او بر دانش شما بیفزاید و عمل او شما را به یاد آخرت بیندازد. ودر این کتاب با توجه به احادیث زیبایی که بیان شده از دوستی با :احمق-بخیل-شرور وگنهکار-دروغگو-حیله گر-عیب جوو...

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.